Typy produktových fotografií: Jaký styl focení zvolit?
Potřebujete nové produktové fotky. Ale jaké? Jak by měly vypadat? Každý fotograf, kterého oslovíte, vám tuto otázku logicky položí – potřebuje vědět, co bude tvořit a jak. Může vás to překvapit, ale mnozí klienti bývají při této otázce zaskočeni – sami totiž někdy neví, co vlastně konkrétně potřebují. Pojďme se v tom zorientovat a ukázat si, jaké typy produktových fotek můžete zvolit.
První otázka, na kterou se v případě klientova váhání ptám, je: Kam potřebujete fotky dávat? To je totiž to nejdůležitější. Je rozdíl, jestli fotky mají jít na e-shop jako titulní obrázky produktů, nebo třeba na sociální sítě. Pro každý marketingový kanál se hodí jiný styl focení.
Skoro vždy budete vybírat mezi těmito typy produktových fotek:
klasická produktová fotka na bílém (nebo jiném jednobarevném) pozadí,
komponovaná studiová fotka,
lifestyle fotka v reálném prostředí,
fotka s živými modely.
Pojďme se podívat, kam se který typ fotek hodí!
Produktová fotografie na bílém pozadí
Tohle je ten typ fotky, který skoro každého napadne jako první, když se řekne „produktová fotografie“. Bílé pozadí, které není rušivé, produkt je pěkně viditelný, pěkně nasvícený a vyretušovaný. Tento typ fotky je ideální pro prezentaci zboží na e-shopech nebo na srovnávačích cen. Naopak není vhodný na sociální sítě, kde lidé očekávají jiný styl vizuálního obsahu. Produktovky na bílém pozadí nemá údajně v oblibě ani algoritmus Instagramu.
Mnoho e-shopů používá pouze tento typ fotek, protože je to nejlevnější (alespoň u těch jednoduchých produktů). Časté řešení je jedna fotka na bílém pozadí pro každý produkt. Z praxe marketéra doporučuji spíše pestřejší galerie. U každého produktu je ideální mít kromě produktu na bílém pozadí alespoň dvě další fotky, které ukazují produkt v reálném (nebo aranžovaném) prostředí nebo při používání.
Fotky jsou pro rozhodování o nákupu velmi podstatný faktor, větší množství fotek v galerii vzbuzuje v zákazníkovi větší důvěru a chuť nakoupit.
Aby to nebylo úplně jednoduché, není bílá jako bílá. Rozlišujeme 100% bílé pozadí a pozadí sice bílé, ale lehce zašedlé. Pro každý produkt se hodí něco jiného. Ale některé platformy (třeba Amazon) vyžadují čistě bílé pozadí, tak pozor na to. Opět si dobře rozmyslete, kde všude chcete fotky mít.
Komponovaná studiová fotografie
Tento typ fotek tvoříme, stejně jako ten předchozí, většinou ve studiu. Liší se pozadím, respektive prostředím, ve kterém se produkt nachází. U tohoto typu produktové fotografie je produkt zasazen do prostředí, které buď působí reálně, nebo je naopak nějak kreativně pojaté či úplně abstraktní. Každopádně zde produkt umístíme jinam než na bílé pozadí.
Zde se dá vymyslet prakticky cokoliv. Můžeme si vyhrát s barvami nebo s různými rekvizitami a styly svícení. Tyto fotky budou vhodné opět na e-shop (jako doplněk nebo i náhrada fotky na bílém pozadí), ale už se budou klidně hodit i na sociální sítě. Využití najdou třeba i v tisku – na letáky, do katalogů nebo jako reklama v časopisech.
Lifestyle fotka v reálném prostředí
Tento typ se od toho předchozího zase tolik neliší (i tomu předchozímu typu fotek můžeme říkat „lifestyle“). Rozdíl je ale v tom, že budeme fotit spíše mimo studio, v nějakém skutečném prostředí. Také nebudeme tolik spoléhat na studiová světla, ale vystačíme si většinou s tím přirozeným. Cílem je, aby byl produkt zasazený do reálného prostředí a aby fotka působila přirozeně.
Domovem těchto fotek jsou hlavně sociální sítě. Na sociálních sítích mají lidé rádi přirozenost (jakkoliv paradoxně to může znít). Stejně jako všechny ostatní fotky, i tyto můžete v klidu použít také do galerie na e-shopu. Tam využijete úplně všechny typy fotek a vždy to bude k vašemu prospěchu. Ideálně jako doplněk k fotce na bílém (nebo jiném jednobarevném) pozadí. Hodí se také do recenzí produktů (např. jako podklady pro novináře nebo tvůrce obsahu).
Lifestyle fotka s živými modely
Lidský prvek prodává. Vzbuzuje větší důvěru zákazníka a probouzí v něm chuť produkt koupit. Nehledě na to, že tyto fotky dodají jiskru každému produktu. Při tomto focení využíváme modely a modelky, pózující s produktem. Řadí se sem ale i fotky, kde jsou v záběru třeba jenom ruce. Toto focení je ideální pro módu, šperky, ale i kosmetiku nebo třeba bytové doplňky.
Kam s těmito fotkami? Ideální jsou opět na sociální sítě a produktové galerie na e-shopu. Pak samozřejmě jakýkoliv typ reklamy, online i tištěné. Fotka s člověkem bude fungovat snad všude.
Co si z toho odnést?
Teď už vás otázka „Jaké fotky potřebujete?“ nezaskočí. Pokud potřebujete fotky, které budete dávat výhradně na sociální sítě, produktovky na bílém pozadí asi nebudou to pravé. Pokud chcete ukázat produkt v celé jeho kráse na úvodní fotce produktové galerie nebo třeba na Amazonu, je bílé pozadí naopak skvělá volba.
S každým typem fotky je také jiné množství práce. Nejde jen o to správné svícení, shánění rekvizit nebo retuše, například za focením s lidmi se skrývá také množství produkční práce. Proto bude jiný typ fotek ze strany fotografa také jinak naceněn. Pokud vás zajímá, podle čeho se cena focení určuje, přečtěte si třeba článek Cena produktové fotografie: Kolik stojí produktové focení?
Sháníte produktového fotografa? Podívejte se na moje portfolio produktových fotek a třeba si padneme do noty. Fotím pro celou Českou republiku, neváhejte mě kontaktovat!